Kritéria prijímacieho konania žiakov so ŠVVP
V zmysle § 65 ods. 2 školského zákona sa forma prijímacej skúšky pre žiakov so zdravotným znevýhodnením určí s prihliadnutím na ich zdravotné znevýhodnenie.
Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami bude mať úpravu prijímacej skúšky len na základe vyplneného bodu 10 (Kód vzdelávania uchádzača so ŠVVP) v prihláške na strednú školu.
Úprava prijímacej skúšky bude v rozsahu:
a) Žiak s vývinovými poruchami učenia – predĺženie času prijímacej skúšky o 25%
b) Žiak s poruchou aktivity a pozornosti – predĺženie času prijímacej skúšky o 25%
c) Žiak chorý, zdravotne oslabený – predĺženie času prijímacej skúšky o 25%
d) Žiak s poruchou správania – predĺženie času prijímacej skúšky o 25%
e) Žiak so zdravotným postihnutím – predĺženie času prijímacej skúšky o 25% + ďalšie úpravy budú posudzované individuálne a len na základe aktuálnych správ z vyšetrení (lekárske, špeciálno-pedagogické, psychologické), ktoré je zákonný zástupca žiaka povinný priložiť k prihláške na strednú školu.
Odporúčame zákonnému zástupcovi žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, aby sa pred podaním prihlášky na vybraný učebný odbor alebo študijný odbor informoval o danom odbore a preštudoval si charakteristiku školského vzdelávacieho programu vybraného odboru, ktoré sú zverejnené na našom webovom sídle.
Dôležité kroky, aby prechod na strednú školu bol plynulý!
- Osobná konzultácia rodiča s vedením školy, odporúčaná je na konci 8.ročníka, najneskôr však na začiatku 9.ročníka, mesiac pred odoslaním prihlášky. Na konzultáciu je dôležité prísť s dieťaťom a kompletnou dokumentáciou (správy z lekárskych vyšetrení – psychologické a špeciálno-pedagogické vyšetrenie)
- K prihláške na strednú školu je potrebné doložiť správy z diagnostického vyšetrenia (psychologického a špeciálno-pedagogického), ktoré nesmú byť staršie ako 2 roky.
- Je povinnosťou uviesť v prihláške, že ide o uchádzača so zdravotným znevýhodnením integrovaného v ZŠ. Podľa §65 bod 2 zákona 245/2008 Z.z. sa forma prijímacej skúšky určí s prihliadnutím na zdravotné znevýhodnenie uchádzača.
- V prípade, že rodič súhlasí s odporúčaním poradenského zariadenia a chce, aby jeho dieťa bolo individuálne integrované, musí včas (najvhodnejšie je to pri zápise na strednú školu) doručiť Žiadosť o individuálnu integráciu. Následne odporúčame si priamo so SŠ dohodnúť postup pri integrovaní žiaka.
- Z dôvodu ochrany zdravia žiaka je potrebné informovať strednú školu o prípadnej medikamentóznej liečbe a zdravotných problémoch dieťaťa (§ 39a zákona 245/2008 Z.z.)
- Ak má žiak špeciálne požiadavky na kompenzačné pomôcky alebo prostredie, je dôležité to konzultovať so SŠ pred vypísaním prihlášky – škola musí zvážiť, či dokáže zabezpečiť špeciálne požiadavky a vytvoriť nevyhnutné podmienky na vzdelávanie.
- Počas celého štúdia je dôležité viesť transparentnú a otvorenú komunikáciu medzi rodičom a školou pri vzdelávaní dieťaťa/ žiaka so ŠVVP.
Kategórie žiakov so zdravotným znevýhodnením
1. Žiak so zdravotným znevýhodnením:
a) žiakom so zdravotným postihnutím je žiak s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím,
b) žiak chorý alebo zdravotne oslabený – žiakom chorým alebo zdravotne oslabeným je žiak s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru a žiak vzdelávajúci sa v školách pri zdravotníckych zariadeniach,
c) žiak s vývinovými poruchami učenia – je žiak s poruchou aktivity a pozornosti, žiak s vývinovou poruchou učenia.
d) žiak s poruchou správania je žiak s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej okrem žiaka s poruchou aktivity a pozornosti a žiaka s vývinovou poruchou učenia.
2. Žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia:
žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia je žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho osobnosti.
3. Žiak s nadaním:
žiakom s nadaním je žiak, ktorý má nadpriemerné schopnosti v intelektovej oblasti, v oblasti umenia alebo športu alebo v týchto oblastiach dosahuje v porovnaní s ostatnými rovesníkmi mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania sa jeho nadanie cielene rozvíja.